História čaju

O čaji jestvuje mnoho dobrodružných a fascinujúcich príbehov. Spoznaje legendu o náhodnom objavení čaju, o prvých obradoch, o vynájdení čajového vrecúška a o fenomenálnom vzostupe čaju medzi najpopulárnejšie nápoje sveta.

 

Čaj v Japonsku

Buddhistickí mnísi naučili Japoncov umeniu prípravy čaju v roku 552 nášho letopočtu. Noví milovníci čaju čoskoro spojili pôžitok z pitia čaju s detailným obradom. O čaji jestvuje mnoho dobrodružných a fascinujúcich príbehov. Spoznaje legendu o náhodnom objavení čaju, o prvých obradoch, o vynájdení čajového vrecúška a o fenomenálnom vzostupe čaju medzi najpopulárnejšie nápoje sveta. Pojem teeizmus, ktorý vznikol až omnoho neskôr, označuje takmer náboženskú úctu Japoncov k čaju.

Čaj sa stáva tovarom

Počas honosnej dynastie T´ang (v rokoch 618 - 907 nášho letopočtu) sa stal čaj v Číne rozšíreným obchodným tovarom. Našiel svoje miesto vo všetkých spoločenských vrstvách, a nebol viac nápojom určeným iba pre vyššie triedy a duchovenstvo.

Prvá kniha o čaji

V 8. storočí napísal Číňan Lu Yü z poverenia niektorých obchodníkov s čajom trojzväzkovú knihu o čaji. Tak vznikol prvý traktát o čaji, ktorý bol zároveň chválospevom na tento veľmi obľúbený nápoj. Mnoho generácií si po smrti pripomínalo Lu Yü a uctievali ho ako svätého patróna čaju.

Európa spoznáva čaj

V roku 1610 prišla prvá dodávka čaju z Japonska na plachetniciach cez Jávu do Amsterdamu.

Od tej doby boli Holanďania viac ako 50 rokov jedinými dovozcami čaju a týmto nápojom zásobovali celú Európu. V roku 1669 vstúpili do tohto obchodu Angličania. Založili Východoindickú spoločnosť, ktorá si držala na trhu monopolné miesto až do roku 1833 .  Čaj sa začal dovážať do Európy aj po súši. V polovici 17. storočia priniesla karavána ako darček k narodeninám Michalovi I., prvému ruskému cárovi z rodu Romanovcov, 200 balíkov čaju z Mongolska . Karavány tiahli z Pekingu, cez púšť Gobi a cez Sibír, okolo Bajkalského jazera, až k Volge. V 19. storočí sa hovorilo, že karavánami dovážaný ruský čaj má lepšiu kvalitu než ten, ktorý sa dováža loďou, pretože ten sa skladoval vo vlhkých, dechtovaných a zapáchajúcich skladových priestoroch. Tento čaj sa kvôli nepríjemnej pachuti sladil cukrom.

Ako vznikol čas na podávanie čaju

V roku 1662 sa na dvore anglického kráľa Karla II oficiálne zaviedol čas na podávanie čaju. Týmto sa stal čaj v Európe spoločensky uznávaným a stal sa jedným z najdôležitejších artiklov obchodného tovaru.

Bostonské pitie čaju

Bostonské pitie čaju

Anglickí prisťahovalci priniesli koncom 17. storočia čaj do Ameriky. Časom si získal svojich priaznivcov, predovšetkým vo vyšších vrstvách, ktoré často organizovali večierky okolo pitia čaju. V roku 1760 bol čaj na treťom mieste zo všetkého tovaru, ktorý sa importoval do Nového Anglicka. Anglicko bolo po sedemročnej vojne vo finančnej tiesni, a vo vývoze čaju videlo novú možnosť zisku. Angličania zaťažili čaj vysokými daňami. V kolóniách malo toto rozhodnutie za následok vlnu kritiky a rozhorčenia. Východoindická spoločnosť (najväčšia spoločnosť v oblasti obchodovania s čajom) nariadila okamžité zníženie dane, no bolo už neskoro, ľud túžil po odplate. 16. decembra 1773 sa prezliekli členovia slobodomurárov Saint Andrews v Bostone za mohykánov, dostali sa na lode Východoindickej spoločnosti a hodili cez palubu 342 debničiek čaju. Táto udalosť, ironicky pomenovaná „Bostonské pitie čaju“ bola začiatkom amerického boja za nezávislosť.

Čína stráca svoje dominantné postavenie

Čína stráca svoje dominantné postavenie

V roku 1834 položil William Bentinck základy pestovania čaju v Indii. Čína tak stráca svoje doposiaľ pretrvávajúce monopolné postavenie pestovateľov čaju. Po ukončení monopolu v oblasti čajového importu vznikla britskej lodnej doprave od roku 1834 predovšetkým z americkej strany silná konkurencia. Aby túto konkurenciu ustáli, vyvinuli Briti nový druh lodí na prepravu čaju, takzvané Tea Clippers, plachetnice so štyrmi alebo viac stožiarmi, ostrým predkom a štíhlym trupom. Mali pomerne veľké skladové kapacity vzhľadom k nízkej nosnosti lode a dosahovali vysokú rýchlosť. Jedna z najznámejších britských lodí na prepravu čaju bola loď Cutty Sark, postavená v roku 1869, ktorú je dodnes možné obdivovať v londýnskej štvrti Greenwich na Temži. V roku 1869 bol otvorený Suezský kanál, čo skracovalo cestu k miestam pestovania čaju o cca 7000 km. Odvtedy sa dal čaj dovážať parníkmi, ktoré mali na tejto trase mali dostatok možností na zásobovanie uhlím. Znamenalo to koniec lodí Tea Clipper a začiatok modernej lodnej dopravy.

Od čajovej bomby k čajovému vrecúšku

Prví predchodcovia čajového vrecúška pochádzali od Newyorského dovozca čaju Thomasa Sullivana, ktorý svojim zákazníkom v roku 1908 posielal vzorky čaju v malých vrecúškach z gázy. Tieto vrecúška mali prevratný úspech.

V Nemecku si ich všimla spoločnosť TEEKANNE GmbH & Co. KG. Tieto  „čajové bomby“ zasielala firma TEEKANNE vojakom v prvej svetovej vojne. Toto riešenie bolo praktické, no gáza ovplyvňovala chuť čaju.

Dvojkomorové vrecúško

V roku 1949 prináša TEEKANNE na trh dvojkomorové vrecúško.

Vrecúško sa vyrábalo z vysoko kvalitného, chuťovo neutrálneho filtračného papiera bez použitia lepidla. Čaj bol rozdelený do dvoch komôr, vďaka čomu prichádzala voda do kontaktu s čajom zo všetkých strán a optimálne tak uvoľnila jeho chuť.

Začala sa tak nová éra pitia čaju. Firma TEEKANNE tak od základu zmenila spôsob pitia čaju.

Na celom svete sa začalo víťazné ťaženie čaju vo vrecúšku. Firma TEEKANNE dosiahla medzinárodný rozmer a jej meno sa navždy zapísalo do histórie čaju ako vynálezca dvojkomorového vrecúška.

Čajová bomba - nemecká spoločnosť TEEKANNE GmbH & Co. KG si všimla tohto predchodcu čajového vrecúška.  

Čajová bomba - nemecká spoločnosť TEEKANNE GmbH & Co. KG si všimla tohto predchodcu čajového vrecúška.

„Čajové bomby“ zasielala firma TEEKANNE vojakom v prvej svetovej vojne. Balenie v gáze bolo praktické, no ovplyvňovalo chuť čaju. 

„Čajové bomby“ zasielala firma TEEKANNE vojakom v prvej svetovej vojne. Balenie v gáze bolo praktické, no ovplyvňovalo chuť čaju.

Koncom 20. rokov minulého storočia experimentovala firma TEEKANNE s riešením z USA - s jedno-komorovým čajovým vrecúškom. 

Koncom 20. rokov minulého storočia experimentovala firma TEEKANNE s riešením z USA - s jedno-komorovým čajovým vrecúškom.

V roku 1949 prináša firma TEEKANNE na trh dvojkomorové vrecúško. Začala sa nová éra pitia čaju. 

V roku 1949 prináša firma TEEKANNE na trh dvojkomorové vrecúško. Začala sa nová éra pitia čaju.

Začiatkom 20. storočia sa pitie čaju stalo módou.

Okolo roku 1931 k nám prišlo z Argentíny tango. S pitím čaju sa začali spájať tanečné podujatia.

Čaj v dnešnej dobe

Dnes sa vo svete vyrobí ročne až 3,5 milióna ton čaju (zdroj: Nemecký čajový zväz e. V.). Čaj je tak najpopulárnejším nápojom sveta a po vode sa pije najčastejšie.

Štastie v malých dávkach

Neuveriteľne lahodné jahodové mini tortičky so šľahačkou vám prinesú radosť.

Pozrite sa na recept

TEEKANNE na facebooku.

Navštív náš facebook a sleduj novinky zo sveta TEEKANNE.

Sledovať

TEEKANNE na instagrame

Navštív náš instagram a sleduj
novinky zo sveta TEEKANNE.

Sledovať